Oferta zakładowych funduszy świadczeń socjalnych (ZFŚS) jest atrakcyjna, ponieważ stanowi dopełnienie wynagrodzeń i najczęściej obejmuje te obszary i potrzeby, które są ponadstandardowe, często są przyjemne lub kojarzą się z przyjemnościami (np. dofinansowanie wyjazdów wakacyjnych). Może też pomagać w realizacji pozapracowych celów osobistych ściśle związanych z dobrem i satysfakcją pracowników (np. niskooprocentowana pożyczka na remont mieszkania) albo stanowi istotną pomoc i wsparcie materialne w trudnych sytuacjach losowych.

W przypadku firm, które dbają również o swoich emerytowanych pracowników, ważna i często niedoceniana, czy wręcz niedostrzegana, jest funkcja aktywizująco-integracyjna, np. zorganizowanie wyjścia do teatru albo spotkania świątecznego dla nieaktywnych już zawodowo seniorów. Takie wydarzenia przynoszą satysfakcję organizatorom i beneficjentom, dla których jest to wyjątkowa okazja do spotkania z dawnymi współpracownikami, wymiany informacji i rozmów, a niejednokrotnie również jedyne wyjście do teatru w ciągu roku.
Chociaż poszczególne świadczenia na przestrzeni lat ulegały zmianie, to ogólny odbiór i cel istnienia ZFŚS pozostaje ten sam. Oczywiście dostrzegamy czynniki różnicujące, które zależą m.in. od sytuacji materialnej pracownika. Czym innym jest bowiem zapomoga w trudnej sytuacji życiowej, czym innym wyjazd integracyjny lub piknik rodzinny, jednak każda z tych form pewnym grupom pracowników jest potrzebna, sprawia przyjemność lub gwarantuje wypoczynek i dobrą zabawę.
Warto się zastanowić, jakie preferencje mają pod tym względem pracownicy, odpowiedzieć sobie na pytanie, kiedy ostatnio aktualizowaliśmy ofertę ZFŚS i dopasować ją do rzeczywistych oczekiwań naszych koleżanek i kolegów. Nie każdy przecież w ten sam sposób lubi spędzać wolny czas i potrzebuje tego samego.
W miarę dość ograniczonych możliwości prawnych i finansowych pracodawca może jednak wybrać takie świadczenia, które usatysfakcjonują zdecydowaną większość pracowników. Nie chodzi tu wcale o rozszerzanie listy o wyszukane propozycje, ale raczej o uwzględnienie tych pozycji, które odpowiadają oczekiwaniom różnych grup wiekowych.
Pracodawcy, a w szczególności osoby zajmujące się ZFŚS, doskonale znają te potrzeby. Jeśli tak nie jest, warto przygotować ankietę poświęconą funduszom i skierowaną do wszystkich pracowników albo uwzględnić ten obszar w szerszej ankiecie satysfakcji, jeśli taką właśnie planujemy.
Przy takim zarządzaniu funduszem możemy być pewni, że będzie on cieszył się niezmiennie zainteresowaniem, jeśli nie wszystkich, to z pewnością większości pracowników.