W ciągu tylko 3 lat działalności, do Koalicji przystąpiło ponad 250 firm, a kolejne 140 czeka na przyjęcie.

- Ponad jedenaście lat działalności Grupy Pracuj i siedem lat platformy eRecruiter, pozwoliło nam dostrzec na rynku pracy problem, który postanowiliśmy rozwiązać. Otóż kandydaci szukający zatrudnienia często podkreślali, że proces rekrutacji jest dla nich bardzo niekomfortowy. Z przeprowadzonej przez nas pierwszej edycji badania „Candidate Experience” wynikało przede wszystkim, że duża część starających się o pracę nie dostaje odpowiedzi od pracodawców na żadnym z etapów procesu rekrutacyjnego, a wysłany przez nich życiorys trafia w „czarną dziurę”. Ponadto ankietowane osoby wskazywały, że podczas rozmów kwalifikacyjnych traktowane są jak petenci, a nie partnerzy. Taka informacja zwrotna skłoniła nas do powołania Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji. To pierwsza inicjatywa tego typu na polskim rynku, której głównym celem jest promowanie dobrych praktyk w rekrutacji, w tym dbałości o relacje z kandydatami i ich wrażenia z całego procesu – mówi Izabela Bartnicka z Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji.

Koalicja w liczbach

Koalicja na rzecz Przyjaznej Rekrutacji powstała w czerwcu 2013 roku z inicjatywy Grupy Pracuj i eRecruiter. Od tego czasu do akcji przystąpiło już 253 pracodawców dostrzegających potrzebę dbania o pozytywne wrażenia kandydatów w procesach rekrutacji. Kolejne 140 firm jest w trakcie rejestracji. Jeśli spojrzymy na branże, z których pochodzą członkowie, dominują HR, IT i nowe technologie, finanse, sprzedaż i handel. Nieprzypadkowo są to również sektory, w których od kilku lat zapotrzebowanie na wyspecjalizowaną kadrę jest bardzo duże. To zapewne skłoniło pracodawców do większej dbałości o relacje z kandydatami.

W oczach Koalicjantów

Dzięki prowadzonym działaniom, temat przyjaznej rekrutacji jest w polskich firmach coraz istotniejszy. Świadomość dbania o candidate experience, która jest bardzo wysoka w Stanach Zjednoczonych czy krajach Europy Zachodniej, rośnie także w Polsce. I to zarówno wśród przedstawicieli działów HR, jak i osób zajmujących się employer brandingiem i CSR-em w firmach. - Cieszymy się, że ta sytuacja powoli się zmienia i inicjatywy takie jak Koalicja na rzecz Przyjaznej Rekrutacji mają coraz większy zasięg w Polsce. Uważam, że przed nami jeszcze długa droga, zanim osiągniemy satysfakcjonujący poziom, gdzie powszechną praktyką będzie np. przekazywanie kandydatowi informacji zwrotnej po przeprowadzonej rozmowie kwalifikacyjnej. Jednak już to, że rośnie grono firm, które wspierają takie przedsięwzięcia, a swoimi działaniami wprowadzają wyższe standardy rekrutacyjne na rynek pracy, jest bardzo pozytywne – mówi Agata Błaszkiewicz, dyrektor ds. HR, Colliers International.

Zobacz: Jak zapewnić sobie tłumy chętnych do pracy, czyli employer branding w pigułce

Jak podkreśla Andrzej Wątrobiński, dyrektor działu personalnego FIEGE, udział w Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji stał się dla firmy silną motywacją do utrzymywania profesjonalnego standardu współpracy z zewnętrznymi partnerami oraz kandydatami. – Widzę olbrzymią korzyść i pozytywny wpływ na całą naszą organizację. Z pewnością dzięki Koalicji poprawiliśmy wewnętrzną komunikację w aspekcie rekrutacji – poprzez podnoszenie standardów w relacjach z kandydatami, mamy możliwość ponownego kontaktu w sytuacji pojawiających się wakatów czy też nowych stanowisk. Ponadto jestem przekonany, że udział w tej inicjatywie wpływa pozytywnie także na inne obszary biznesowe w ramach naszej struktury – podkreśla przedstawiciel Fiege.

Koalicja w akcji

W ciągu blisko 3 lat działalności, z inicjatywy Koalicji zostało przeprowadzonych wiele działań, których celem było zwrócenie uwagi na jakość procesów rekrutacyjnych oraz przedstawienie narzędzi i rozwiązań, wspierających pracę specjalistów ds. HR w tym obszarze. Flagowym projektem jest badanie „Candidate Experience”, którego respondenci (z jednej strony kandydaci, z drugiej pracodawcy) wyrażają swoje opinie na temat procesów rekrutacyjnych prowadzonych przez firmy w Polsce. Do tej pory zostały zrealizowane już trzy edycje badania.

Źródło: eRecruiter