Kiedy należy wypłacić odprawę emerytalną?

articleImage: Kiedy należy wypłacić odprawę emerytalną? fot. Thinkstock
Kiedy należy wypłacić odprawę emerytalną?
Pracownik sam złożył wypowiedzenie umowy o pracę, celem odejścia na wcześniejszą emeryturę - 60 lat ukończone, 15 lat pracy w warunkach uciążliwych. Został zwolniony z pracy, ale nie posiada decyzji ZUS o przyznaniu emerytury.
Kiedy pracodawca musi wypłacić odprawę emerytalną:
czy w dniu rozwiązania umowy o pracę

czy dopiero po otrzymaniu decyzji ZUS o przyznanej emeryturze?
Odprawę emerytalną należy wypłacić w dniu ustania stosunku pracy w związku z przejściem na emeryturę.
Według art. 921 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) - dalej k.p. pracownikowi spełniającemu warunki uprawniające do emerytury, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na emeryturę, przysługuje odprawa pieniężna w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia. Wynika, że okolicznością decydującą o prawie do odprawy jest spełnianie warunków uprawniających do emerytury (bez wyodrębnienia emerytury w obniżonym wieku emerytalnym ze względu na pracę w szczególnych warunkach), a nie posiadanie decyzji ustalającej prawo do emerytury. Liczy się także ustanie stosunku pracy. Wynika stąd wniosek, że odprawę emerytalną należy wypłacić w dniu rozwiązania stosunku pracy. Tak przyjął SN stwierdzając w wyroku z dnia 9 kwietnia 1998 r. (I PKN 508/97, OSNP 1999/8/257), że roszczenie o zapłatę odprawy emerytalnej jest wymagalne od dnia rozwiązania stosunku pracy, także wtedy, gdy orzeczenie przyznające emeryturę zostało wydane później, i bez względu na datę, kiedy pracodawca powziął wiadomość o wydaniu decyzji przyznającej emeryturę.

Dorota Dzienisiuk - specjalista z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych
Zobacz wszystkie materiały pochodzące z:
Skomentowano 0 razy
Średnia ocena artykułu (oddanych głosów: 0)

Inne artykuły o zbliżonej tematyce

Nie znaleziono żadnych artykułów.
ZUS Ebook

Kiedy należy wypłacić odprawę emerytalną?

Wyświetlanie listy artykułów

Warto przeczytać

  • W 2015 roku pracownik odbierze dwa wolne dni za święta przypadające w soboty

    Obrazek do artykułu: W 2015 roku pracownik odbierze dwa wolne dni za święta przypadające w soboty

    W tym roku pracownicy będą mogli po raz drugi odebrać dzień wolny za święto przypadające w sobotę. Pracodawcy zrekompensują podwładnym 2 dni świąteczne -15 sierpnia i 26 grudnia. Jest to efekt wyroku Trybunału Konstytucyjnego z października 2012 r. Autorka Meritum Prawa Pracy radzi pracodawcom jak oddać dzień wolny zgodnie z przepisami. Więcej

  • Likwidacja stanowiska - odprawa dla zwolnionego pracownika

    Obrazek do artykułu: Likwidacja stanowiska - odprawa dla zwolnionego pracownika

    Pracodawca wypowiedział pracownicy umowę o pracę na podstawie art. 32 § 1 pkt 3 i § 2 k.p., z zachowaniem 3-miesięcznego okresu wypowiedzenia. Przyczyną wypowiedzenia jest likwidacja stanowiska pracy. Likwidacja ta jest podyktowana złą kondycją finansową zakładu pracy. Czy w związku z powyższym zakład pracy jest zobowiązany wypłacić pracownicy jakąś odprawę lub odszkodowanie? Kiedy to powinno... Więcej

  • Czy zwolnienie lekarskie może być wystawione wstecznie?

    Obrazek do artykułu: Czy zwolnienie lekarskie może być wystawione wstecznie?

    W jaki sposób należy poprawnie wystawić zwolnienie lekarskie? Sprawa dotyczy różnic między datami wystawienia zwolnienia a okresem niezdolności do pracy. Ile dni wstecz i do przodu lekarz może wpisać (przykładowo jest wtorek - data wystawienia) - ile maksymalnie można się cofnąć i ile naprzód zapisać w zwolnieniu? Więcej

Aktualności - Kadry

Tego samego autora

PIT 2014