Nasza firma podnajmuje pracowników z agencji zatrudnienia.
Na którym podmiocie (agencja, czy nasz zakład) ciąży obowiązek ponoszenia kosztów w zakresie ww. pracowników dotyczących:
badań wstępnych i okresowych lekarskich lekarza medycyny pracy związanych ze skierowaniem do naszego zakładu pracy,
szkoleń bhp wstępnych, okresowych i stanowiskowych w naszym zakładzie?
Czy możemy agencję obciążyć ww. kosztami? Czy miałoby znaczenie, gdyby agencja zgodziła się na fakturowanie na nią ww. kosztów?

Koszty szkoleń bhp powinny obciążać firmę Czytelnika. O tym kto sfinansuje koszty badań lekarskich firma Czytelnika i agencja pracy tymczasowej powinny uzgodnić na piśmie.


Zagadnienie zatrudniania pracowników tymczasowych uregulowane zostało w przepisach ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz. U. Nr 166, poz. 1608 z późn. zm.) - dalej u.p.t. W art. 9 ust. 1 u.p.t. ustawodawca postanowił, że w celu zawarcia umowy o pracę między agencją pracy tymczasowej a pracownikiem tymczasowym pracodawca użytkownik (tutaj firma czytelnika) uzgadnia z tą agencją na piśmie:
rodzaj pracy, która ma być powierzona pracownikowi tymczasowemu;
wymagania kwalifikacyjne konieczne do wykonywania pracy, która ma być powierzona pracownikowi tymczasowemu;
przewidywany okres wykonywania pracy tymczasowej;
wymiar czasu pracy pracownika tymczasowego;
miejsce wykonywania pracy tymczasowej.
Ponadto, ustawodawca zastrzegł, że pracodawca użytkownik dostarcza pracownikowi tymczasowemu odzież i obuwie robocze oraz środki ochrony indywidualnej, zapewnia napoje i posiłki profilaktyczne, przeprowadza szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ustala okoliczności i przyczyny wypadku przy pracy, przeprowadza ocenę ryzyka zawodowego oraz informuje o tym ryzyku.
Do sposobu i terminów przeprowadzania szkoleń w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przepisy kodeksu pracy stosuje się odpowiednio.
Przed zawarciem umowy o pracę między agencją pracy tymczasowej a pracownikiem tymczasowym agencja pracy tymczasowej i pracodawca użytkownik uzgadniają na piśmie:
zakres informacji dotyczących przebiegu pracy tymczasowej, które mają wpływ na wysokość wynagrodzenia za pracę pracownika tymczasowego, oraz sposób i termin przekazywania tych informacji agencji pracy tymczasowej w celu prawidłowego obliczania wynagrodzenia za pracę tego pracownika;
zakres przejęcia przez pracodawcę użytkownika obowiązków pracodawcy dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy innych niż określone powyżej;
zakres przejęcia przez pracodawcę użytkownika obowiązku pracodawcy dotyczącego wypłacania należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową.
Biorąc pod uwagę treść regulacji u.p.t. stwierdzić należy, że w obecnym stanie prawnym obowiązek przeprowadzenia szkolenia bhp, ewidentnie spoczywa na pracodawcy użytkowniku czyli na firmie podatnika. Co do badań lekarskich, to strony mogą ustalić (na piśmie) na kim ciąży obowiązek finansowania. Zastrzec jednak należy, że to pracodawca użytkownik musi mieć informację o tym, czy zostały badania przeprowadzone oraz jaki był ich wynik (tzn. czy pracownik spełnia kryteria). Gdyby bowiem okazało się, że pracownik nie ma badań lub lekarz stwierdziłby przeciwwskazania do wykonywania określonej pracy, to na pracodawcy użytkowniku ciąży obowiązek niedopuszczenia pracownika do wykonywania pracy.
Odpowiadając na ostatnią część pytania należy zatem stwierdzić, że pracodawca użytkownik nie może żądać od agencji pracy tymczasowej zwrotu kosztów szkolenia BHP. Jeżeli chodzi o koszty badań rozstrzygnięcie kto powinien je finansować ustawodawca pozostawił stronom umowy (zatem agencja może zgodzić się na fakturowanie na nią kosztów badań).