Lata nauki i pracy powinny przynosić wymierne korzyści. Tego oczekują specjaliści i w dużej mierze to dostają. Jak wskazuje badanie „Jak zapobiec ucieczce wykwalifikowanych pracowników”, umożliwienie im większego wpływu na działalność firmy to remedium na zatrzymanie ich w jej szeregach. Coraz więcej organizacji zdaje sobie sprawę, że dając zatrudnionym przestrzeń i większy wpływ na wykonywaną pracę, uwolnią drzemiący w nich potencjał. 69 proc. pracowników uważa, że posiada odpowiednie uprawnienia do efektywnego wykonywania swojej pracy.

– Stawiamy na innowacyjne rozwiązania dla klientów, dlatego poprzez specjalne programy wspierające i nagradzające działania nowatorskie czy nieszablonowe dajemy naszym specjalistom możliwość przejęcia inicjatywy i wdrażania zmian dla naszych klientów. Chcemy wykorzystać potencjał pracowników, ich praktyczną wiedzę zdobytą podczas pracy oraz indywidualne spojrzenie na obszary działalności naszych klientów, które wymagają wdrożenia nowych rozwiązań. W Accenture, dzięki odpowiedniej argumentacji i pokazaniu wartości dodanej, pracownicy bardzo często wprowadzają swoje pomysły w życie – mówi Edyta Gałaszewska-Bogusz, F&A Portfolio Lead w Accenture Operations. 

Jestem ekspertem – korzystajcie!

Wpływowy, zaangażowany w życie firmy i innowacyjny specjalista to także wabik rekrutacyjny dla młodych talentów. Zgodnie z raportem Deloitte 42 proc. studentów i młodych absolwentów z pokolenia Y chciałoby zajmować stanowiska menedżerskie, a obserwowanie karier starszych kolegów daje im możliwość odpowiedzi na pytanie, czy jest to firma, w której i ja będę mógł się właściwe rozwijać (możliwości rozwoju to najważniejszy aspekt dla około 40 proc. z nich). 

Polecamy: Work Service: zatrzymać i zatrudnić pracownika to główne wyzwania pracodawców w Polsce

– W Accenture podkreślamy rolę mentoringu i dzielenia się wiedzą. Zdajemy sobie sprawę, że to właśnie szansa na pracę z ekspertami przyciąga do firmy młode talenty, dlatego nasi pracownicy mają możliwość przekazywania innym swojej wiedzy i doświadczenia. Młodzi profesjonaliści tworzą i prowadzą szkolenia wewnętrzne nie tylko dla pracowników, ale również dla studentów uczelni, z którymi współpracujemy – dodaje Edyta Gałaszewska-Bogusz.

Specjalista wymyka się ramom i szuka przestrzeni do rozwoju

Jak podaje Hay Group w publikacji „Jak zapobiec uciecze wykwalifikowanych pracowników? Przewodnik na temat zmniejszania rotacji pracowników”, blisko połowa pracowników nie jest pewna, czy będzie w stanie osiągnąć cele zawodowe u aktualnego pracodawcy. 44 proc. pragnie większych możliwości rozwoju i nauki, 43 proc. – większego wsparcia kierownictwa w rozwoju. Dodatkowo ponad 40 proc. badanych czuje, że firmy o nich nie dbają. Te potrzeby zauważają duże międzynarodowe organizacje, w których od lat trwa rywalizacja o największe dobro, czyli o pracownika. 

– Zaufanie to kluczowy czynnik, którym obdarzył mnie mój przełożony. Dzięki temu rozwijam się i czuję, że moja wiedza jest ważna dla firmy oraz jej potrzebna. Rozpoczynając ponad dwa lata temu pracę w Fujitsu, mogłam wykorzystać swoje dotychczasowe doświadczenie. Jednocześnie doceniono moje wykształcenie, a wyniki pracy zaczęłam przedstawiać menedżerom wyższego szczebla, odpowiedzialnym za pracę naszego regionu. Ta sytuacja dodawała, i nadal dodaje, przysłowiowych skrzydeł oraz stale zachęca do wprowadzania własnych rozwiązań w codziennej pracy – mówi Justyna Sitek, pracująca w dziale należności w Fujitsu Technology Solutions. 

Przeczytaj: Pracownicy wymagają wyrafinowanych motywatorów

W firmach, w których bardzo istotna jest kultura innowacyjności, pracownicy są motywowani do szukania i zgłaszania rozwiązań usprawniających funkcjonowanie firmy. Cenione są oddolne inicjatywy pracowników, co jest istotnym elementem bardzo popularnej ostatnio metodologii Lean. Bardzo często tworzy się specjalne platformy do zgłaszania pomysłów – tak jak w przypadku Fujitsu. – Pracując w zespole specjalistów, korzystamy nawzajem ze swojej wiedzy oraz ulepszeń usprawniających naszą pracę – dodaje Justyna Sitek. Dodatkowo pracownicy Fujitsu mogą dołączyć do grupy trenerów wewnętrznych i dzielić się wiedzą w ramach Virtual Training Team. 

Daję wiele – wiele oczekuję

Zgodnie z oczekiwaniami pracowników, zapewnienie szkoleń i możliwości rozwoju powinny być priorytetami w strategiach firm, które borykają się z niedoborem talentów. – Z obserwacji rynku wynika, że istotną kwestią dla pracodawców jest znalezienie menedżerów, którzy potrafiliby wyjść poza wąską specjalizację zawodową i pełnić w zespole role mentorskie – komentuje Przemysław Herman, dyrektor finansowy w firmie Flint Group.

Dlatego pracodawcy inwestują zarówno w szkolenia poszerzające specjalistyczne kwalifikacje zatrudnionych w firmie, jak i w kształcenie kompetencji miękkich. Fujitsu zapewnia szkolenia certyfikowane, takie jak CISCO, Linux Professional Institute, Oracle w rolach związanych z IT, a także kursy księgowości prowadzone przez Stowarzyszenie Księgowych w Polsce oraz międzynarodową kwalifikację CIMA dla specjalistów ds. rachunkowości zarządczej. Pracownicy Accenture Lodz Delivery Center mają do wyboru szeroką gamę szkoleń, zarówno technologicznych (m.in. testowanie aplikacji, analiza aplikacji, zarządzanie projektami), jak i z obszaru kompetencji miękkich (np. coaching, przywództwo, komunikacja itp.).

W Shell Business Operations Kraków specjaliści mają także możliwość rozwijania kompetencji miękkich w bardzo oryginalnych i wyjątkowych warunkach. Katarzyna Cyran, która na co dzień pracuje jako specjalistka ds. rekrutacji w Shell Business Operations Kraków, dwa tygodnie sierpnia 2015 r. spędziła na Borneo, pomagając naukowcom dbać o różnorodność lasów tropikalnych w ramach projektu Earthwatch. Firma inwestuje w takie inicjatywy między innymi dlatego, że pragnie kształtować świadomość zrównoważonego rozwoju wśród pracowników, którzy teraz lub w przyszłości będą podejmować strategiczne decyzje w firmie.

Autor: Agnieszka Woś jest konsultantem w Linkleaders.

 

Artykuł pochodzi z Personelu Plus