Czym jest prezenteizm?

Nieefektywna obecność w pracy, czyli przyjście do pracy mimo choroby to nowy problem przedsiębiorstw polskich i zagranicznych. Analizy prowadzone przez Instytut Zdrowia i Produktywności Cornell University wskazują, że prezenteizm odpowiedzialny jest za ponad 60 proc. strat ponoszonych przez pracodawców z tytułu niezdolności do pracy spowodowanej chorobami. Podobnie Europejskie Badania Warunków Pracy (European Working Conditions Survey) wykazały, że w 2012 r. ponad 25% pracowników przychodziła do pracy mimo choroby.

Prezeneteizm jest więc poważnym problemem. O ile jednak nieobecność w pracy z powodu choroby można łatwo zauważyć i przeliczyć jej wpływ na wyniki finansowe firmy, o tyle nieefektywna obecność w pracy nie jest już taka łatwa do rozpoznania.

Powody

Żyjemy coraz szybciej, nowoczesne technologie mocno wpłynęły na przyspieszenie projektowania, produkowania, promowania produktów, które niestety również coraz szybciej się starzeją. Nowy produkt bardzo szybko zastępowany jest przez jeszcze nowszy. Konkurencja jest coraz bardziej bezlitosna. Rosną również wymagania co do pracowników. Aby pracowali szybciej, wydajniej, byli wytrwali, kreatywni i zaangażowani. Standardem stała się duża presja na osiąganie wyników. Jak w takiej sytuacji pozwolić sobie na chorobę? Co na to szef? Co na to koledzy z zespołu? Jak to wpłynie na opinię i szanse dalszej kariery? Paradoksalnie warunki w jakich przyszło nam żyć takie jak pośpiech, mało wartościowe odżywanie, brak aktywności fizycznej, stres - wpływają na rozwój chorób cywilizacyjnych. Mamy więc z jednej strony wzrastającą ilość chorób z drugiej brak przywolenia na chorowanie.

Czytaj: Jak efektywnie wprowadzić do organizacji wolontariat pracowniczy?

Czy z prezenteizmem można walczyć?

Potrzeba do tego zaangażowania zarówno pracowników, jak i pracodawców. Ci pierwsi muszą utrzymywać odpowiedni poziom work-life balance i dbać o zdrowy styl życia w każdym jego aspekcie. Pracodawcy z kolei nie powinni wywierać na pracownikach presji aby przychodzili do pracy mimo choroby. Ważna jest również profilaktyka. Zdaniem ekspertów od zarządzania zdrowiem populacji, aby utrzymać pracowników w dobrym zdrowiu, nie wystarczy już zapewnienie im dostępu do leczenia. Trzeba iść dalej i na szeroką skalę wprowadzać w firmach zaawansowane i kompleksowe programy corporate wellness.

Na czym polega program corporate wellness?

W ramach budowania prozdrowotnej kultury organizacji pracodawcy coraz częściej sięgają po rozwiązania wspierające pracowników w rozwijaniu odporności psychicznej i świadomości zdrowotnej. Z jednej strony więc mogą zadbać o obszar fizyczny zamawiając zdrowy catering, umożliwiając dostęp do aktywności sportowej oraz opiekę medyczną. Z drugiej strony mogą zamówić szereg szkoleń relaksacyjnych, psychologicznych podczas których zatrudnieni uczą się metod radzenia sobie ze stresem i utrzymywania balansu między życiem osobistym a zawodowym. Popularne stają się też warsztaty edukacji zdrowotnej pokazujące jak unikać chorób zawodowych i dbać o oczy, kręgosłup, umysł i nerwy. Oczywiście ważne są również zmiany systemowe czyli dbałość o przyjazne i motywujące warunki pracy, szacunek i dobrą komunikację oraz elastyczny czas umożliwiający chorym wycofanie się z pracy w sytuacji osłabienia.

Źródło: Workmed Sp. z o.o., www.workmed.pl