Pracodawcy zaczynają sobie zdawać z tego sprawę, bo jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie eRecruitera*, 3/4 zapytanych firm wysyła informację zwrotną do kandydatów. Jednak diabeł tkwi w szczegółach, bo okazuje się, że aż połowa badanych odpowiada wyłączenie osobom, które chcą zaprosić na rozmowę kwalifikacyjną. Ze wszystkimi kandydatami, którzy przesłali aplikację kontaktuje się natomiast tylko 17 proc. z nich.

Wykres 1. Którym kandydatom biorącym udział w procesie rekrutacji wysyłają Państwo informację zwrotną o przebiegu rekrutacji?


Źródło: eRecruiter, BSK* N=384

Za mało czasu, za dużo aplikacji
Brak odpowiedzi kandydatom rekruterzy tłumaczą głównie tym, że mają zbyt dużą liczbę aplikacji do przetworzenia i nie mają już czasu by odpisywać na maile. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że spora grupa HR-owców, bo 4 na 10, wskazała, że nie ma po prostu takiego zwyczaju. Podobna grupa jako problem wskazała brak odpowiedniego narzędzia, które mogłoby ułatwić taki proces.

Jak jednak przekonuje Olga Hil, Specjalista HR w Fiege Sp. z o.o., warto kontaktować się z kandydatami, co dzięki wsparciu systemu do zarządzania rekrutacjami wcale nie musi być czasochłonne.
- Dla mnie komunikacja z Kandydatami to warunek profesjonalnej rekrutacji. Dzięki systemowi eRecruiter jestem w stanie efektywnie zarządzać komunikacją ze wszystkimi aplikującymi, a co najważniejsze personalizować odpowiedzi, a wszystko to zajmuje kilka chwil. – mówi. Dbanie o dobry kontakt z kandydatami jest zatem w interesie rekrutera, bo w ten sposób może mieć w przyszłości przewagę konkurencyjną nad innymi head hunterami, ale również w interesie firmy, która może pokazać się jako dobry pracodawca.

Wykres 2. Dlaczego kandydaci aplikujący do Państwa firmy nie mogą liczyć na informację zwrotną lub wyłącznie wybrani kandydaci mogą liczyć na informację zwrotną?

 
Źródło: eRecruiter, BSK* N=318

- Stosując system do rekrutacji on-line, możemy tak dopasować go do naszych potrzeb, by różne wiadomości automatycznie wysłać do różnych grup kandydatów. To oczywiście rozwiązanie najbardziej optymalne, ale jeśli nie mamy takiego systemu warto wykorzystać zwykły autoresponder w skrzynce pocztowej. Taki sposób kontaktu będzie może mniej wygodny, ale z pewnością warto z niego skorzystać i zmienić dotychczasowe przyzwyczajenia w relacjach z kandydatami. To się po prostu opłaca. Warto przypomnieć tu badania brytyjskiej firmy SHL, które pokazują, że blisko 1/5 kandydatów zaprzestała korzystania z produktów czy usług firmy, która w ogóle nie odpowiedziała na przesłaną aplikację - zauważa Marcin Sieńczyk, odpowiedzialny w Grupie Pracuj za rozwój systemu do rekrutacji on-line eRecruiter.

*Metodologia badania
Badanie Satysfakcji Klientów zostało przeprowadzone wśród 384 firm, w dniach: 12 – 26 marca 2012 roku, przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC na zlecenie spółki Grupa Pracuj Solutions, do której należy system eRecruiter. Badanie przeprowadzono za pomocą sondażu telefonicznego, metodą wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych CATI.