Każda rozmowa rekrutacyjna jest inna, bo dużo zależy od profilu firmy i stanowiska, na które aplikowaliśmy, a także osobowości uczestników takiego spotkania. Czasem przybiera nawet nieoczekiwany obrót, kiedy kandydat zostanie zaskoczony jakimś nietypowym pytaniem, na przykład takim: Jak byś rozwiązał ten problem, gdybyś był z Marsa?, które zostało zadane podczas rekrutacji na stanowisko Senior Recruiting Manager w firmie Amazon.com. Na ogół jednak, szczęśliwie dla kandydatów, padają bardziej standardowe. Jak wynika z badania, które portal Pracuj.pl przeprowadził wśród rodzimych rekruterów, najczęściej pytają oni o:

  •  powody zmiany pracy
  •  motywacje do pracy na danym stanowisku
  •  powody, dla których kandydat/ka chciał(a)by pracować akurat w tej firmie/na tym stanowisku
  •  wyobrażenia o pracy na danym stanowisku
  •  oczekiwania wobec nowego pracodawcy (w tym oczekiwania finansowe)
  •  kierunki rozwoju, cele zawodowe
  •  największe dotychczasowe sukcesy zawodowe

Nie oznacza to jednak, że nie możemy spodziewać się niespodzianek. Ankietowani HR-owcy wśród pytań, które często zadają kandydatom, podali na przykład takie:

  •  Proszę sobie przypomnieć swoich poprzednich szefów i odpowiedzieć na pytanie, jakiego szefa nie chciałby/chciałaby Pan/Pani spotkać u nas?
  •  Jakie cechy sprawiają, że uważa Pan/i kogoś za dobrego szefa?
  •  Od czego zacząłby/zaczęłaby Pan/Pani swój pierwszy dzień w nowej pracy, na nowym stanowisku?
  •  Jakie warunki musi spełnić firma, żeby Pan/Pani był/a zadowolony/a z pracy?

Chcesz być przyjazny? Rozmawiaj, a nie odpytuj

Rozmowa kwalifikacyjna to jednak również okazja dla kandydata by przepytać pracodawcę, jednak wielu z nich nie korzysta z tej możliwości, obawiając się, że zbytnia dociekliwość wpłynie negatywnie na ich obraz w oczach rekrutującego. Tymczasem firma, która dba o relacje z kandydatami i swój wizerunek, jako pracodawca powinna nie tylko umożliwić, ale i zachęcić kandydata do dialogu.
- Rozmowa kwalifikacyjna w naszej firmie zawsze jest dialogiem. Zależy nam nie tylko na tym, aby uzyskać jak najwięcej informacji o kandydacie, ale również na tym, aby miał on jasny obraz tego, czego od niego wymagamy i co możemy mu zaproponować, jako pracodawca. Dlatego zawsze zachęcamy do zadawania pytań. – mówi Marzena Dalka, Manager HR w 4LIfeDirect, która to niedawno przystąpiła do Koalicji na Rzecz Przyjaznej Rekrutacji, która powstała z inicjatywy marki eRecruiter.

Wyrazem szacunku dla kandydata jest również dobre przygotowanie się rekrutera do takiej rozmowy i traktowanie każdego, kto na nią przychodzi indywidualnie. – Warto w każdym kandydacie, którego zaprosiliśmy na spotkanie dostrzec szansę dla firmy, którą reprezentujemy, a nie petenta. Takie nastawienie jest szansą dla firmy na jego lepsze poznanie, a w końcu na podjęcie trafnej decyzji o zatrudnieniu – dodaje Julia Matulewicz, konsultant eRecruitera, zajmująca się tematem Candidate Experience w procesie rekrutacji, czyli dbaniem o wrażenia i opinie kandydatów.

Źródło: inf. pras. www.erecruiter.pl