Czy pracodawca ma obowiązek wystawienia świadectwa pracy pracownikowi po okresie próbnym, jeżeli zostaje z nim zawarta kolejna umowa na czas określony? Po umowie na czas określony jest podpisywana kolejna umowa na czas nieokreślony. Czy po każdej zakończonej umowie należy wystawić pracownikowi świadectwo pracy jeżeli jest ciągłość zatrudnienia?

Pytanie pochodzi z Serwisu Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych

Odpowiedź: pracodawca nie musi wydawać pracownikowi świadectwa pracy po rozwiązaniu każdej umowy terminowej, lecz wystawia jedno zbiorcze świadectwo obejmujące wszystkie umowy zawarte w okresie 24 miesięcy.

Uzasadnienie: jeżeli pracownik pozostaje w zatrudnieniu u tego samego pracodawcy na podstawie umowy o pracę na okres próbny, umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy, pracodawca jest obowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy obejmujące zakończone okresy zatrudnienia na podstawie takich umów, zawartych w okresie 24 miesięcy, poczynając od zawarcia pierwszej z tych umów. Świadectwo pracy wydaje się w dniu upływu ww. terminu, a więc po 24 miesiącach licząc od zawarcia pierwszej umowy terminowej. Jeżeli jednak rozwiązanie lub wygaśnięcie umowy o pracę nawiązanej przed upływem 24 miesięcy przypada po upływie tego terminu, świadectwo pracy wydaje się w dniu rozwiązania lub wygaśnięcia takiej umowy o pracę - art. 97 § 11 – 12 kodeksu pracy.

Czytaj: Pracodawca może wystawiać zbiorcze świadectwo pracy dla umów terminowych

Pracodawca nie musi więc wydawać pracownikowi świadectwa pracy po rozwiązaniu każdej umowy terminowej, lecz wystawia jedno zbiorcze świadectwo obejmujące wszystkie umowy zawarte w okresie 24 miesięcy. Jeżeli zatem po okresie próbnym (3 m-ce), z pracownikiem została zawarta umowa na czas określony (24 miesiące), to pracodawca powinien wydać pracownikowi świadectwo pracy dopiero w dniu rozwiązania umowy na czas określony, wykazując w nim okres zatrudnienia na podstawie obu umów terminowych (tj. na okres próbny i na czas określony).

Należy dodać, że pracownik może w każdym czasie żądać wydania świadectwa pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem każdej umowy terminowej lub świadectwa pracy dotyczącego łącznego okresu zatrudnienia na podstawie takich umów, przypadającego przed zgłoszeniem żądania wydania świadectwa pracy. W takim przypadku pracodawca jest obowiązany wydać świadectwo pracy w ciągu 7 dni od dnia złożenia pisemnego wniosku pracownika (art. 97 § 13 k.p.).

Świadectwo pracy wydane na podstawie art. 97 § 11 k.p. (a więc dokumentujące okres zatrudnienia na podstawie umów terminowych) nie obejmuje umowy o pracę na czas nieokreślony. Okres zatrudnienia na podstawie takiej umowy należy więc wykazać w odrębnym świadectwie pracy wydanym pracownikowi w dniu rozwiązania umowy.

W konsekwencji, w przypadku zawarcia po okresie próbnym umowy na czas nieokreślony należy wystawić osobne świadectwo pracy za okres próbny. Świadectwo powinno zostać wydane pracownikowi w dniu rozwiązania umowy na okres próbny. 

Szukasz odpowiedzi na pytania z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych? Zajrzyj do Serwisu Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych