Czy ustawa z dnia 9 maja 2007 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 102, poz. 689) z dniem 1 września 2007 r. nakłada na dyrektora gminnego zespołu szkół obowiązek przekształcenia umów zawartych w szkole podstawowej bądź gimnazjum na umowę zawartą w zespole szkół?
Kierowca autobusu szkolnego jest zatrudniony w ZOSZiPO - umowa o pracę (cały etat - stawka godzinowa ryczałt za godziny ponadwymiarowe). Pracownik o którym mowa rozpoczyna pracę o godz. 6.30 - rozwożąc dzieci do szkół na terenie gminy do godz. 8.00, a następnie np. od godz. 12.00, 13.30 do godz. 15.30, 15.00 (w zależności od planu lekcji) ze szkół do domu. W czasie przerwy przebywa na terenie zakładu pracy do dyspozycji dyrektora. Pracodawca prowadzi ewidencję czasu pracy. Kierowca dodatkowo zawarł z urzędem gminy umowę zlecenie na doraźne przewozy (tym samym autobusem przewozi np. zawodników na zawody sportowe, wycieczki itp).
Jak należy rozliczać tygodniowy czas pracy kierowcy (czy należy uwzględniać godziny pracy z umowy zlecenia)? Czy prawidłowo jest zawarta umowa z kierowcą w ZOSZiPO?

W świetle zmian do ustawy z dnia 9 maja 2007 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 102, poz. 689) nie ma potrzeby zmieniać umów o pracę, jednakże ze względu na nowe brzmienie art. 10 KN wystarczającym będzie zawarcie z pracownikiem aneksu do umowy o pracę.
Zaznaczyć należy, iż nawiązanie stosunku pracy oraz ustalenie warunków pracy i płacy, bez względu na podstawę prawną tego stosunku, wymaga zgodnego oświadczenia woli pracodawcy i pracownika (art. 11 k.p.). Również rozwiązanie umowy o pracę może nastąpić w drodze wzajemnego porozumienia. W ten sam sposób można zmienić warunki umowy o pracę powierzając pracownikowi inne niż określone umową obowiązki, podnosząc albo obniżając wysokość wynagrodzenia, a także wynikające ze zmiany organizacji zespołu szkół.. Zmianę warunków umowy o pracę, na którą zgadzają się pracodawca i pracownik, można wprowadzić w życie podpisując aneks do tej umowy. Przed podpisaniem aneksu strony powinny dokonać uzgodnień dotyczących proponowanej zmiany warunków i to nie tylko w przypadku wprowadzania zmian pogarszających sytuację pracownika, ale także zmian na jego korzyść.

Natomiast, jeżeli chodzi o kierowcę, to zaznaczyć należy, że kierowca autobusu szkolnego powinien posiadać uprawnienia określone w art. 39a ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2088 z późn. zm.). Natomiast czasem pracy kierowcy jest czas od rozpoczęcia do zakończenia pracy. W myśl art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. Nr 92, poz. 879 z późn. zm.) obejmuje on wszystkie czynności związane z wykonywaniem przewozu drogowego, w szczególności: prowadzenie pojazdu, nadzór oraz pomoc osobom wsiadającym i wysiadającym, obsługę codzienną pojazdów i przyczep, inne prace podejmowane w celu wykonania zadania służbowego lub zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu i rzeczy, niezbędne formalności administracyjne, utrzymanie pojazdu w czystości, czas poza przyjętym rozkładem czasu pracy, w którym kierowca pozostaje na stanowisku pracy kierowcy w gotowości do wykonywania pracy (zwłaszcza podczas oczekiwania na załadunek lub rozładunek, których przewidywany czas trwania nie jest znany kierowcy przed wyjazdem albo przed rozpoczęciem danego okresu), przerwę w pracy trwającą 15 minut, którą pracodawca jest obowiązany wprowadzić, jeżeli dobowy wymiar czasu pracy kierowcy wynosi co najmniej 6 godzin. Do ustalenia obowiązującego kierowcę w okresie rozliczeniowym wymiaru czasu oraz jego rozliczenia stosuje się zasady kodeksowe (art. 4 ustawy).

Powinniście Państwo rozliczać czas pracy kierowcy z tytułu umowy o pracę, nie zaś z umowy zlecenia, która została zawarta z inną jednostką. W związku z tym rozliczając tygodniowy czas pracy kierowcy w ZOSZiPO należy uwzględniać godziny pracy z tytułu umowy o pracę, nie zaś z umowy zlecenia. Niemniej jednak czas pracy kierowcy łącznie z obu umów nie powinien przekraczać norm określonych w przepisach o czasie pracy kierowcy.