– Zależy nam aby osoby niepełnosprawne mogły uczestniczyć w kwalifikacyjnych kursach zawodowych. To jest często jedyna szansa na aktywizację zawodową i włączenie do społeczeństwa – mówi Jakub Gontarek, ekspert Konfederacji Lewiatan.

Obecne zasady finansowania kwalifikacyjnych kursów zawodowych, bez rozróżnienia rodzajów uczestników na osoby pełnosprawne i niepełnosprawne, nie pozwalają pokryć realnych kosztów ich przeprowadzenia dla osób z różnym, szczególnie ze znacznym i umiarkowanym stopniem niepełnosprawności oraz ze sprzężeniami. Subwencja przypadająca na jednego uczestnika jest taka sama w przypadku osoby pełnosprawnej i niepełnosprawnej. W rzeczywistości koszty realizacji kursów są zdecydowanie wyższe w przypadku osób z różnym stopniem niepełnosprawności niż dla osób pełnosprawnych.

Ekspert Konfederacji Lewiatan jako kluczowe wskazuje dostosowanie wielkości grup do realiów prowadzenia zajęć dla osób niepełnosprawnych. – Obecnie wielkość grupy to 20 osób. Dlatego postulujemy zmniejszenie maksymalnej liczby osób niepełnosprawnych na kwalifikacyjnych kursach zawodowych z 20 do 7 osób – mówi Jakub Gontarek i dodaje, że wraz ze zmniejszeniem grupy należy także zmienić zasady finansowania zajęć dla osób niepełnosprawnych. Celem proponowanego rozwiązania jest dopasowanie wysokości subwencji do realiów prowadzenia zajęć dla osób niepełnosprawnych tak, aby korespondowała ona z liczbą uczniów w oddziale szkoły specjalnej i oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej.

Dzięki zaproponowanym zmianom Centra Kształcenia Praktycznego będą chętniej organizować tego typu zajęcia. Obecne zasady organizowania i finansowania zajęć sprawiają, że tylko nieliczne placówki decydują się na realizację kwalifikacyjnych kursów zawodowych dla osób niepełnosprawnych.

Postulaty Konfederacji Lewiatan w skrócie:

1. Rozróżnienie wysokości subwencji na osoby pełnosprawne i niepełnosprawne.

2. Zmniejszenie maksymalnej liczby osób niepełnosprawnych na kwalifikacyjnych kursach zawodowych (z 20 do 7 osób).

3. Dopasowanie wysokości subwencji do realiów prowadzenia zajęć dla osób niepełnosprawnych.

 

Źródło: Konfederacja Lewiatan