Przepis określający zasady zwolnienia z obowiązku tworzenia PPK pracodawcy prowadzącego PPE jest jednoznaczny, gdyż wprowadza zasadę, zgodnie z którą każdy podmiot zatrudniający, który będzie prowadził PPE z odprowadzaną składką podstawową w wysokości co najmniej 3,5 proc. wynagrodzenia, będzie zwolniony z obowiązku tworzenia PPK. Jednak w treści uzasadnienia do projektu ustawy o PPK zamieszczonego na stronach internetowych Rządowego Centrum Legislacji znajdujemy stwierdzenie, że „obowiązek zawarcia umów o prowadzenie PPK nie będzie odnosił się do pracowników podmiotu zatrudniającego, który prowadzi pracowniczy program emerytalny w dniu wejścia w życie ustawy i odprowadza składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5 proc. wynagrodzenia”. Treść uzasadnienia znacząco różni się od treści przepisu. Gdyby bowiem trzymać się treści uzasadnienia to pracodawcy będą zwolnieni wyłącznie z obowiązku zawierania umów o prowadzenie PPK, nie zaś z obowiązku zawierania umów o zarządzanie PPK. Druga rozbieżność to kwestia terminu założenia PPE zwalniającego z obowiązku tworzenia PPK. Wedle uzasadnienia powinno to nastąpić do dnia wejścia w życie ustawy o PPK, co pewnie będzie miało miejsce w połowie 2018 roku. Natomiast z przepisu projektu takie ograniczenie czasowe nie wynika. Zgodnie z treścią projektowanego art. 13 ustawy o PPK z obowiązku tworzenia PPK będzie zwalniało PPE o składce co najmniej 3,5 proc. utworzone w każdym czasie. A więc także utworzone po wejściu w życie ustawy o PPK.  

Czytaj też: Pracownicze Plany Kapitałowe nie dla samozatrudnionych >>

Należy jednakże pamiętać, że wiążący jest przepis a nie jego uzasadnienie, które wydaje się pochodzić z jakiejś wcześniejszej wersji projektu ustawy o PPK. Projektowany przepis art. 13 ust. 1 pkt 1 wprowadza alternatywę rozłączną, w której zasadą jest, że podmiot zatrudniający prowadzący PPE nie jest zobowiązany do utworzenia oraz prowadzenia PPK. Warunkiem, aby prowadzone przez dany podmiot zatrudniający PPE zwalniało ten podmiot z obowiązku utworzenia PPK, jest to aby umowa zakładowa zawarta w ramach tego PPE przewidywała składkę podstawową w wysokości co najmniej 3,5 proc. wynagrodzenia. Prowadzenie PPE jest rzeczywistą alternatywą dla utworzenia PPK, bez względu na to, kiedy podmiot zatrudniający utworzy PPE. Przepis art. 13 ust. 1 pkt 1 UPPK znajduje zastosowanie zarówno do PPE prowadzonych przez podmioty zatrudniające na dzień wejścia w życie ustawy o PPK, do PPE utworzonych w okresie od dnia wejścia w życie ustawy o PPK do dnia powstania obowiązku utworzenia PPK przez podmiot zatrudniający w terminach wskazanych w treści projektu art. 115 ustawy o PPK, jak też bezterminowo, do PPE tworzonych w przyszłości przez podmioty zatrudniające, już po powstaniu po ich stronie obowiązku utworzenia PPK. Powyższe oznacza, że także utworzenie przez podmiot zatrudniający PPE w przyszłości, rozumiane jako zarejestrowanie PPE w rejestrze pracowniczych programów emerytalnych, prowadzonym przez Komisję Nadzoru Finansowego, będzie zwalniało taki podmiot zatrudniający z rygoru stosowania przepisów ustawy o PPK. Jedynym warunkiem, jakie powinno spełniać takie PPE, dla możliwości skorzystania przez podmiot zatrudniający ze zwolnienia wynikającego z dyspozycji projektu przepisu art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy o PPK, będzie to, aby składka podstawowa opłacana do PPE była nie mniejsza niż 3,5 proc. wynagrodzenia.

dr Marcin Wojewódka, radca prawny w Wojewódka i Wspólnicy Sp.k.