Optymizm kandydatów do pracy w Polsce przez cały 2017 rok systematycznie rósł – z 58% w pierwszym kwartale do 63% w czwartym. Roczna średnia pozytywnych odpowiedzi była z kolei wyższa o 4,2 p.p. od danych z 2016 roku (56,3%) – tak wynika z rocznego podsumowania badania Confidence Index, przeprowadzonego przez firmę rekrutacyjną Michael Page.

– Po naszych obserwacjach możemy stwierdzić, że w 2017 roku firmy nie tylko rekrutowały kandydatów w ramach wolnych wakatów, ale i tworzyły nowe miejsca pracy. Miało to też swoje bezpośrednie przełożenie na nastroje na rynku pracy. Zgodnie z zapowiedziami naszych klientów można wnioskować, że w 2018 firmy również będą intensywnie rekrutować. Kandydaci mogą więc patrzeć w przyszłość z optymizmem i liczyć na częste oraz ciekawe oferty pracy, którymi pracodawcy będą chcieli ściągnąć ich do siebie – wskazuje Piotr Dziedzic, dyrektor w Michael Page oraz członek zarządu Polskiego Forum HR.

Wszystko to wpływa na fakt umocnienia się pozycji pracownika na rynku pracy, w związku z czym pracodawcy w tym roku będą musieli zmierzyć się z kilkoma istotnymi wyzwaniami.

W minionym roku na chęć rozwoju własnych umiejętności wskazywało średnio aż 74,2% kandydatów. Jest to nieodzownie związane z ich oczekiwaniami o organizowaniu przez firmy interesujących dla nich szkoleń, dzięki którym mogą oni rozwinąć nowe kompetencje. Ważne jest też podjęcie szeregu działań niefinansowych – korzystnych także dla pracodawców – na które wskazują sami pracownicy. Aż 57,4% z nich byłoby w związku z własnym rozwojem otwartych na dodatkowy zakres obowiązków oraz nowe funkcje czy projekty w firmie. Wśród istotnych oczekiwań jest także podwyżka. Zdaniem 54,4% kandydatów, którzy w 2017 roku wypowiedzieli się w badaniu pod tym kątem, miałaby ona nastąpić w przeciągu najbliższych 12 m-cy. Ponadto, średnio 44,2% osób wskazało również na chęć awansu w strukturach organizacji.

– Oczekiwania pracowników są jasno sprecyzowane, przy czym dość wysoko stawiają poprzeczkę pracodawcom. Na tym jednak nie koniec. W 2018 roku firmy poza działaniami z obszaru employer brandingu, wdrożeniem strategii employee experience oraz budowaniem zaangażowania będą musiały stawić czoła poszukiwaniom pasywnych kandydatów, co wiąże się ze sporymi nakładami czasu oraz środków. Ponadto, pracodawcy muszą również zweryfikować swoje procedury, tak aby w jeszcze szerszym stopniu umożliwić pracownikom pracę zdalną – zauważa dyrektor w Michael Page.