Nowe przepisy o ochronie danych osobowych (RODO) już obowiązują. Wątpliwości wokół tego tematu wciąż jednak nie gasną.

Na ostatnią chwilę przygotowana została polska ustawa o ochronie danych osobowych, która wprowadziła do kodeksu pracy nowe przepisy dotyczące monitornigu wizyjnego i monitoringu poczty elektronicznej.

Regulacje te weszły w życie razem z RODO, czyli 25 maja 2018 roku. Ustawa wyraźnie przewiduje procedurę uruchomienia monitoringu w firmach, w których do tej pory go nie było. Milczy jednak o tych, w których monitoring już wcześniej funkcjonował. To wywołało wiele wątpliwości i niepewności.

Nieprawda, że od wejścia RODO monitoring jest nielegalny

Zawsze trzeba pamiętać o tym, że monitoring wizyjny może być wykorzystywany w określonych celach - podkreśla Maciej Kawecki. Jeżeli monitorujesz po to, żeby zapewnić bezpieczeństwo osób, żeby zapewnić bezpieczeństwo mienia, żeby chronić tajemnice prawnie chronione, wtedy monitoring w większości przypadków będzie dozwolony - dodaje. Przeczytaj o tym, jak wprowadzić monitoring zgodnie z RODO >

A co powinni zrobić pracodawcy chcący korzystać z monitoringu? Przede wszystkim powinni stworzyć i stosować odpowiednią procedurę przewidzianą w regulaminie pracy - mówi Maciej Kawecki. Dodaje, że przedsiębiorcy muszą pamiętać, że są miejsca, w których monitoringu być nie powinno - to m.in. toalety, szatnie, czy przebieralnie. - To miejsca, które ze względu na ochronę naszej intymności rzeczywiście powinny być traktowane szczególnie - podkreśla Maciej Kawecki.

 [-OFERTA_HTML-]

Czytaj też:

RODO już obowiązuje. O czym muszą pamiętać pracodawcy? >>

RODO: Co może o nas wiedzieć nowy pracodawca? >>