Czy pod definicję osób zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy i kierowników wyodrębnionych komórek organizacyjnych, którym nie przysługuje dodatek za pracę w godzinach nadliczbowych podlegają następujące stanowiska?

1. General manager - zarządzający regionem

2. Manager - zarządzający oddziałem

3. Supervisor -zarządzający teamem

4. Kierownik magazynu

5. Brygadzista

6. Zastępca Kierownika.

Kierownikiem jest osoba nadzorująca i kierująca procesem pracy w wyodrębnionej komórce organizacyjnej zakładu pracy.

Przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy – dalej k.p. definiują pojęcie pracowników zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy – są nimi pracownicy kierujący jednoosobowo zakładem pracy i ich zastępcy lub pracownicy wchodzący w skład kolegialnego organu zarządzającego zakładem pracy oraz główni księgowi - art. 128 § 2 k.p. Brak jest natomiast legalnej definicji kierownika wyodrębnionej komórki organizacyjnej, przez którego, zgodnie z praktycznym ujęciem, należy rozumieć pracownika kierującego zespołem pracowników wyodrębnionej organizacyjnie jednostki.

Przyjmuje się zatem, że decydujące znaczenie powinno mieć wyodrębnienie danej jednostki w strukturze organizacyjnej zakładu, czyli przyznanie jej pewnej autonomii oraz przypisanie do niej pewnych stałych zadań. Powinno to znaleźć odzwierciedlenie w aktach organizacyjnych zakładu pracy. Cechy tej nie posiadają zarówno zespoły pracowników, niebędące odrębnymi komórkami organizacyjnymi, jak i struktury tworzone jedynie przejściowo dla realizacji doraźnych zadań. Wyodrębnioną jednostką organizacyjną nie będzie zatem np. dział czy brygada bądź grupa pracowników powołana do wykonania określonego zadania, gdyż wchodzi w skład większej jednostki organizacyjnej.

Ponadto pracownikiem na stanowisku kierownika wyodrębnionej jednostki organizacyjnej jest osoba, której głównym zadaniem jest organizowanie i kierowanie procesem pracy w wyodrębnionej komórce organizacyjnej. Przedmiotem zadań pracownika stojącego na czele odrębnej komórki organizacyjnej powinno być zatem kierowanie zespołem pracowników. Jeżeli natomiast wykonuje on pracę na równi z innymi członkami zespołu, nie będzie traktowany jako pracownik na stanowisku kierowniczym (wyrok SN z dnia 13 stycznia 2005 r., II PK 114/04, OSNP 2005, nr 16, poz. 245). Oceniając zakres obowiązków takiego pracownika, należy brać pod uwagę nie tylko postanowienia umowy o pracę, lecz również faktyczny sposób realizacji stosunku pracy, w szczególności to, czy pracownik ten organizował i nadzorował pracę innych członków zespołu, czy ustalał ich czas pracy, udzielał im zwolnień od pracy, wreszcie, czy podejmował decyzje w sprawie zatrudniania nowych pracowników (zob. wyrok SN z dnia 8 czerwca 2004 r., III PK 22/04, OSNP 2005, nr 5, poz. 65).

Udzielenie odpowiedzi na zadane pytanie wymaga zatem znajomości struktur organizacyjnych zakładu pracy i zakresu obowiązków wymienionych w nim pracowników. Sugerując się jedynie nazwami stanowisk przyjąć można, że kierownikiem wyodrębnionej komórki organizacyjnej będziemy mogli nazwać jedynie: General managera - zarządzającego regionem oraz Managera - zarządzającego oddziałem.