24 października weszła w życie opublikowana dzień wcześniej ustawa z 12.10.2017 r. o świadczeniu rekompensacyjnym z tytułu utraty prawa do bezpłatnego węgla (Dz.U. poz. 1971). Teraz osoby uprawnione mają 21 dni na złożenie wniosków o rekompensatę. Z zapowiedzi wynikało, że uruchomionych zostanie co najmniej 40 punktów, w których można to zrobić, a  każda spółka górnicza uruchomiła też infolinię.

Czytaj: Górnicze spółki rozpoczęły przyjmowanie wniosków o rekompensaty za utracony deputat>>

Komu przysługuje rekompensata?

Ustawa wyraźnie określa, kto może ubiegać się o wspomniane 10 tys. zł: emeryt i rencista mający ustalone prawo do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy i pobierający to świadczenie, uprawniony w trakcie pobierania świadczenia z tytułu emerytury lub renty do bezpłatnego węgla na podstawie postanowień układów zbiorowych pracy, porozumień lub innych regulacji obowiązujących w przedsiębiorstwie górniczym, które utraciły moc obowiązującą przed dniem wejścia w życie ustawy (czyli przed 24 października 2017 r.), na skutek zawartych porozumień lub dokonanych wypowiedzeń oraz wdowy, wdowcy i sieroty mające ustalone prawo do renty rodzinnej po takiej osobie.

 

Potrzebny wniosek i oświadczenie

Uprawnieni emeryci i renciści będą składać 2 dokumenty: wniosek i oświadczenie dotyczące zrzeczenia się roszczeń do deputatów, których po wypłaceniu rekompensat nie będą już otrzymywać.

Nie będą też mogli już zgłaszać roszczeń dotyczących deputatu w sądach (do tej pory złożono ok. 1000 pozwów). Jeśli o rekompensatę występuje wdowa, wdowiec lub sierota po osobie uprawnionej, to do wniosku i oświadczenia musi dołączyć dokumenty potwierdzające uprawnienie do rekompensaty.

 

Wzoru wniosku o wypłatę rekompensaty należy poszukać na stronie internetowej przedsiębiorstwa wypłacającego – już dziś powinny być dostępne.

 

Od decyzji odmownych będzie można się odwołać do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych w terminie 14 dni od dnia otrzymania odmowy, a roszczenia do rekompensat będą ważne jeszcze przez rok.